نقش تاریخی تمدنهای شرقی، تحقق فضای گفتوگو در جهان امروز است
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۷۲۲۱
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، نشست مجازی گفتگوی نخبگان جوان سازمان همکاری های شانگهای، چین و کشورهای اوراسیا به همت کمیسیون همکاری های این سازمان منطقه ای صبح امروز با شعار "در کنار یکدیگر برای آینده مشترک" برگزار شد.
غیر از نماینده کشورمان که به دعوت سازمان همکاری های شانگهای در این نشست حضور داشت، تعدادی از اساتید دانشگاه، مدیران مراکز تحقیقاتی و پژوهشگرانی از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، افغانستان، بلاروس، مغولستان، آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه، قطر، اوکراین، مولداوی، گرجستان و مصر نیز در این همایش مجازی به ایراد سخنرانی پرداختند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دکتر حامد وفایی، عضو هیات علمی و مدیر مرکز پژوهشی آسیای دانشگاه تهران در این نشست با اشاره به شرایط ویژه در جهان امروز، ارائه مدل های مواجهه جمعی با چالش های بشری را از جمله رسالت های تمدن های شرقی دانست و با اشاره به استقبال جهانی از ابتکارات همگرایانه در چارچوب "چندجانبه گرایی"، میراث تمدنی مشرق زمین را گنجینه ای غنی حاوی ایده هایی بی بدیل دانست که می تواند به یاری انسان مستاصل امروز بشتابد.
وی با بیان اینکه امروز ماهیت "دهکده جهانی" دنیای ما بیش از هر زمانی بر همگان روشن شده، گفت: امروز مردم اقصی نقاط دنیا به روشنی دریافته اند که وقوع همه گیری در یک سوی عالم چگونه نقاط دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد و توسعه اقتصادی یک کشور چگونه می تواند به یاری فضای رکود زده دیگر کشورها بیاید و در این فضا است که لزوم همگرایی بین المللی بیش از هر زمانی احساس می شود.
این استاد دانشگاه تهران یکجانبه گرایی و هژمونی طلبی چند کشور را عاملی دانست که موجب تنگ شدن عرصه تعاملات جهانی و همگرایی بین المللی گشته و افزود: متاسفانه امروز مشاهده می شود که حتی در فضای دشوار فراگیری کرونا و رکود اقتصادی حاصل از آن، برخی کشورها همچنان با کوبیدن بر طبل تحریم های اقتصادی و روش های محدود کننده، دشواری های زندگی برای دیگر ملت های مظلوم عالم را دو چندان نموده و با بی توجهی به حق مسلم انسان ها در حوزه توسعه، بهداشت و حتی حیات به طور یکجانبه در پی استحصال منافع خویش بر می آیند و البته تمام این رویکردها در یک عنوان خلاصه می شود: یکجانبه گرایی!
وی ادامه داد: اینکه کشوری خود را برتر از دیگران بپندارد و با شعار "نخست من!" و پایمال کردن حقوق دیگر ملت ها در پی منافع خویش باشد، رویکردی است که در نظام بین الملل با انزوا مواجه خواهد شد. نمونه های واضح این امر در حمایت کشورهای مختلف از المپیک زمستانی پکن، همیاری کشورها در شرایط دشوار فراگیری کرونا و مخالفت بسیاری از کشورهای مستقل با تحریم های ظالمانه چند کشور محدود قابل مشاهده است.
مدیر مرکز پژوهشی آسیای دانشگاه تهران همچنین اظهار داشت: جهان امروز بیش از هر زمانی محتاج تعامل، گفتگو و تسامح است و تمدن های شرقی همچون ایران، چین یا هند می توانند در تعاملی شرقی – شرقی ضمن استخراج چارچوب های بی بدیل فکری برای تحقق فضای گفتگو در جهان امروز به ایفای نقش تاریخی خویش بپردازند و طرح ایده هایی چون "پیکره مشترک جامعه بشری" که ایده های مشابه آن در اندیشه های ایران باستان به وفور یافت می شود نمونه ای موفق از همین رویکرد است.
این استاد دانشگاه تهران گفت: در دنیای امروز فضاهایی همچون المپیک که در آن نمایندگان کشورهای مختلف در کنار هم و در فضایی برابر به رقابت دوستانه می پردازند نیازمند تقویت، حمایت و گسترش است، نه تحریم و مقابله سیاسی. متاسفانه برخی کشورها به اعتیاد تحریم گرفتار شده و با هدف پیگیری منافع یکجانبه خود، گاهی تحریم اقتصادی، گاهی تحریم بهداشتی و گاه حتی تحریم مسابقات ورزشی را در دستور کار قرار می دهند، اما به نظر می رسد دوران تحریم های یکجانبه در حال پایان و عصر احترام متقابل و تعاملات فرهنگی پیش روی بشر قرار داشته باشد.
لِه یو چنگ معاون وزیر خارجه چین، جانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری های شانگهای و سویی لی مدیر کمیسیون همکاری های این سازمان از جمله سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش بودند که در سخنان شان ضمن تاکید بر همگرایی در جهان امروز، رویکردهای یکجانبه برخی کشورها را محکوم نموده و بر لزوم حمایت حداکثری در برگزاری المپیک زمستانی پکن تاکید کردند.
برچسبها اورآسیا سازمان همکاری شانگهای چین ایران دانشگاه تهرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اورآسیا سازمان همکاری شانگهای چین اورآسیا سازمان همکاری شانگهای چین ایران دانشگاه تهران سازمان همکاری دانشگاه تهران جهان امروز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۷۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باز کردن باب «درختکشی» به چه قیمتی | حرکت تانکوار شهرداری زاکانی علیه پارکهای قدیمی تهران!
استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران میگوید: «پارک لاله تنها پارک تهران است که کلیه گیاهان آن نقشه برداری شده و در وب سایت سازمان بوستانها تمامی اطلاعات و نقشه پراکنش گیاهان آن قابل دسترسی است.با رفتارهای تهاجمی اینچنینی به فضای سبز، باب درخت کشی در شهر باز خواهد شد و اگر هزاران پلاکارد هم با عنوان “ زنده باد درخت“ نصب شود، کسی آن را باور نمیکند.»
کسی نمیداند شهرداری تهران چه در سر دارد که هر روز شکایت و گله شهروندان رو به آسمان است، یک روز میخواهد در پارکهای تهران هتل بسازد، روز دیگر میخواهد در پارک قیطریه برای مردمی مسجد بسازد که همان مردم، در همان پارک بخاطر این تصمیم تجمع کردهاند، یک روز قراردادی پر ابهام با چینیها میبندد که برای تهران اتوبوس بیاورد و همان قرارداد صدای داد و فغان شورای شهریها را بلند میکند.
این روزها هم نوبت به پارک لاله رسیده است. مدتی است که در پارک لاله تهران، سمت غربی ایستگاه آتشنشانی و روبهروی خیابان پورسینا، حصارهایی نصب شده است. در روزهای اخیر هم کانکسهایی در محل مستقر شده و گویا همهچیز مهیای آغاز عملیات درختکشی و ساخت و ساز در پارک لاله است. این وضعیت باعث شد که هفته گذشته جمعی از شهروندان در این محل جمع شوند و به زاکانی اعتراض کنند.صحبت از ساخت یک فرهنگسرا در پارک لاله است.
در همین خصوص حسین آخانی، استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران دیروز، ۱۵ اردیبهشت شخصا به پارک لاله رفته و از نزدیک اوضاع این محوطه حصارکشی شده را بررسی کرده است.
این استاد دانشگاه میگوید: «روز شنبه ۱۵ اردیبهشت به پارک رفتم و با صحنههای نگران کنندهای مواجه شدم. اول آنکه بخشی از جنوب پارک در نزدیکی ایستگاه مترو تغییر کاربری داده شده است. آنچه از لابلای حصار دیده شد، گود برداری و ایجاد سازهای (شبیه دستشویی) به مساحت تقریبی حدود ۲۰۰-۵۰۰ متر مربع است. کمی دورتر در غرب آن، درست مجاور ایستگاه آتش نشانی و محلی که درختان انجیلی قرار دارند در چند هزار متر مربع حصار کشی شده است. علاوه بر انجیلی، درختان قدیمی تنومند و ارزشمند دیگری در این بخش پارک رویش دارد. درختان این بخش پارک به دلیل خاک باز، از شادابی و سلامت بیشتر برخوردار است و طبیعی است کوچکترین دستکاری در آن نباید صورت گیرد.»
آخانی با بیان اینکه در ۱۳ اردیبهشت امسال با آقای مهندس مختاری رئیس سازمان بوستانها و فضای سبز تهران در خصوص دلیل این حصار کشی پرسیدم. ایشان به من قول دادند که آنجا هیچ درختی قطع نمیشود. ادامه میدهد: «در گفتوگوی دوباره خود با آقای مهندس مختاری متوجه شدم که ماجرا جدی است و برنامه تغییر آن محل برای اهداف فرهنگی وجود دارد. اگر چه ایشان مدعی عدم قطع درخت بود ولی تغییراتی که بناست انجام شود و روزنامه همشهری نیز به آن اشاره کرده است باعث تهدید این زیست بوم شهری و به مرور باعث خشک شده درختان خواهد شد.»
به گفته استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران، جنوب پارک لاله از نظر گونههای درختی متنوعترین و اتفاقا دارای گونههای بومی است و با توجه به انبوه درختان، سیمای جنگلی شمال کشور را در ذهن تداعی میکند. او معتقد است: «هر گونه تخریب، تغییر کاربری و حتی ایجاد آبنما و راه عبور و مرور به این زیست بوم شهری اشتباه و خطای نابخشودنی است.»
چرا پارک لاله مهم است؟
دکتر آخانی در برابر این پرسش که چرا پارک لاله اهمیت دارد و چرا باید نگران این بوستان باشیم، میگوید: «اول اینکه این پارک تنها فضای سبز مجاور بزرگترین و قدیمیترین دانشگاه کشور است. دانشگاهی که در قلب شهر تهران از داشتن یک کمپوس (فضای بیرونی) مناسب محروم است. این پارک تنها جایی است که دانشجویان میتوانند با دوستان خود در آنجا قدم بزنند و زیباترین خاطرات دوران تحصیل خود را بگذرانند. شک ندارم که هزاران دانشجو در همین پارک بزرگترین تصمیم خود را در فضای زیبای پارک برای تشکیل زندگی مشترک را گرفتهاند.»
این استاد دانشگاه ادامه میدهد: «آرزو داشتم که روزی پارک لاله را به باغ گیاهشناسی تبدیل کنم تا دانشگاهی باز باشد برای شهر تا کودکان، دانش آموزان و دانشجویان و مردم با دنیای گیاهان آشنا شوند. بعد از چندین سال مذاکره مفصل و جلسات متعدد، هیئت مدیره سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران - علیرغم موافقتهای اولیه - با آن مخالفت کرد. دلیل مخالفت این بود که این پارک قدیمی است و به هیچ عنوان نباید به آن دست زد! بعد توافق شد که باغ گیاهشناسی در دو سوی اتوبان چمران در مجاور برج میلاد و دانشگاه تهران ساخته شود. توافق انجام شد، تفاهم نامه امضا شد، شورا آن را مصوب کرد ولی به دلایل نامعلوم به مرحله اجرا نرسید.»
او ادامه میدهد: «پارک لاله تنها پارک تهران است که کلیه گیاهان آن نقشه برداری شده و در وب سایت سازمان بوستانها تمامی اطلاعات و نقشه پراکنش گیاهان آن قابل دسترسی است. در این پروژه که توسط اینجانب در دانشگاه تهران انجام شده است، بایستی بزودی با نصب پلاک، شامل نامهای علمی و فارسی و پراکنش در داخل پارک و با استفاده از کد QR ، علاقه مندان بتوانند اطلاعات دقیقتر شامل عکسهای دقیق و پراکنش آن را بدست آورند.»
آخانی اظهار میکند: «پارک لاله تنها پارکی است که در آن درخت انجیلی (Parrotia persica) بیش از نیم قرن پیش کاشته شده است و به همین دلیل ارزش و اعتبار حفاظتی بسیار بالایی دارد.»
استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه به یاد میآورم در فروردین ۱۴۰۱، وقتی برای ایجاد موزه علم در زمینهای در اختیار دانشگاه تهران واقع در ملا صدرا چندین درخت سرو نقرهای آمریکایی - که ارزشهای اکولوژیک چندانی برای شهر ندارند - قطع شدند، آقای مختاری و ماموران شهرداری محکم جلوی آن ایستاد، میگوید: « آقای مختاری، به عنوان کسی که خود را حافظ درختان تهران میداند، و شورای شهر تهران وظیفه دارند جلوی این تغییر کاربری تحت هر عنوان و با هر هدفی بیایستد. با رفتارهای تهاجمی اینچنینی به فضای سبز، باب درخت کشی در شهر باز خواهد شد و اگر هزاران پلاکارد هم با عنوان “ زنده باد درخت“ نصب شود، کسی آن را باور نمیکند.»
با این گلایهها و با توجه به اینکه هر دو اقدام ساخت مسجد و فرهنگسرا در بوستانهای قیطریه و لاله با اعتراض و تجمع شهروندان روبهرو شده،سوال اینجاست که شهرداری تهران برای کدام مردم و چه کسانی این بنا را میسازد؟ چرا شهرداری میخواهد با تانک از روی پارکهای تهران بگذرد؟ این همه لجبازی با مردم شهر چه هدفی را دنبال میکند؟ شهرداری که مردم با اقداماتش همراه نیستند، برخی از اعضای شورای شهرش جلسه سخنرانیاش را ترک میکنند و با اون همسو نیستند، چه هدفی دارد؟